فیه ما فیه مولانا نسخه موزه قونیه صفحه ۵۰


فیه ما فیه مولانا نسخه موزه قونیه صفحه ۵۰

 

 

چنانکه کودکی را به دکان درزیی نشاندند او را مطیع استاد باید بودن اگر تَکل دهد که

بدوزد تکل دوزد و اگر شلال شلال دوزد اگر خواهد که بیاموزد تصرف خود را رها کند

کلی محکوم امر استاد باشد امید داریم از حق تعالی که حالتی پدید آورد که آن عنایت او است که

بالای صدهزار جهد و کوشش است که لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ این سخن و آن سخن یکی است که

جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الله تَعالی خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ الثَقَلَینِ یعنی چون عنایت او در رسد کار صدهزار کوشش

کند و افزون کوشش خوب است و نیکوست و مفید است عظیم اما پیش عنایت چه باشد پرسید که عنایت

کوشش دهد گفت چرا ندهد چون عنایت بیاید کوشش هم بیاید عیسی علیه السلام چه کوشش

کرد که در مهد گفت اِنِّیْ عَبْدُالله آتانِیْ الْکِتابَ یحیی هنوز در شکم مادر بود وصف او می کرد گفت

محمد رسول الله را صلی الله علیه و سلم بی کوشش شد گفت اَفَمَنْ شَرَحَ الله صَدْرَهُ اول فضل است

چون از ضلالت بیداری در او آید آن فضل حقّ است و عطای محض و الّا چرا آن یاران دیگر را نشد

که قرین او بودند بعد از آن فضل و جزا همچون استاره آتش جست اولّش عطاست اما چون پنبه

نهادی و آن ستاره را می پروری و افزون می کنی بعد از این فضل و جزاست آدمی اوّل وهلت خرد است

و ضعیف که وَ خُلِقَ الْاِنْسَانُ ضَعِیْفاً همچنان که اول از آهن و سنگ در جامه سوخته استان بجهد

اول ضعیف است که خُلِقَ الْاِنْسَانُ ضَعِیْفاً اما چون آن آتش ضعیف را پرورید عالمی شود و جهانی را

بسوزد و آن آتش خرد بزرگ و عظیم شود که اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیْمٍ گفتم مولانا شما را قوی دوست

می دارد فرمود که نی آمدن من به قدر دوستی است و نی گفتن من آنچه می آید می گویم اگر خدا خواهد

این اندک سخن را نافع گرداند و آن را در اندرون سینه شما قایم دارد و نفع های عظیم کند و اگر نخواهد


اشتراك گذاري:      فيسبوك -  تويتر -  لينكدين -  گوگل پلاس

میترا شاهرخی

2016-08-15

خشیت الله را ان طور که فهمیدم همان حسابرسی و تنبیه نفس است وقتی باور کنیم که خدا در ما و ما در خداییم و حسابرسی و تنبیه نفس انسان را به تعالی شدن نزدیک میکند مانا باشید

احسان اشرفی

2016-08-18

خشیت به معنای خوف و بیم است. بیم از چه چیزی؟ از اینکه انسان برخلاف قوانین هستی رفتار کند. رفتار برخلاف قوانین خداوند که منجر به این می شود که انسان به خود آسیب برساند. مثال می زنم. آلوده کردن محیط زیست یعنی خشیت نداشتن. چرا؟ چون محیط زیست را از بین می برد و درنتیجه انسان نیز آسیب می بیند.

میترا شاهرخی

2016-08-15

سلام لطفا این پرسش مرا پاسخ بدهید بر این باورم که خدا در ما و ما در خداییم چه کسی صمد است بنده یا خدا یا هر دو ؟مانا باشید

احسان اشرفی

2016-08-18

سلام به شما. در مورد قسمت اول پرسش شما در قرآن کریم آمده است که خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است. در مورد قسمت دوم سوال شما پاسخ این است که صفات خداوند باید در وجود ما تجلی پیدا کند و یکی از این صفات هم صمد یعنی بی نیازی است.